Paper tunen

From Pijl en Boog
Revision as of 22:03, 18 August 2020 by Luc (talk | contribs) (→‎Afmetingen)
Jump to navigationJump to search

Paper tuning

Bouwen van een paper tuning frame

Benodigdheden

  • 3 PVC buizen, DN32 diameter, 3 meter lang. Totaal 9 meter buis.
  • 6 PVC "ellebogen" (bocht van 90°), DN32 diameter
  • 2 T-stukken, DN32 diameter
  • 2 Y-stukken (asymmetrisch), DN32 diameter. (1 deel loopt door, 1 deel maakt een hoek van 45°)
  • 8 PVC klemmetjes om het papier op de PVC buis te klemmen. De klemmen die bij dit soort buizen voorzien zijn om de buis aan een muur te bevestigen is ideaal, echter neem 1 maat groter, anders klemt het te hard.
  • 1 rol papier, 60 cm breed, bruin kaftpapier is ideaal.
  • 1 metalen staaf, diameter 1 cm om papieren rol te dragen.
  • 2 metalen haken (diameter > 32 mm zodat die mooi over de buizen passen)
  • Touw

Afmetingen

  • Het centrum van een standaard doel is 130 cm hoog. Dit neem je als referentie. Dus ideaal zorgen we ervoor dat het centrum van het tuning frame ook samenvalt met dit punt.
  • Uit de eerste buis:
    • Maak 4 stukken van 70 cm elk. Dit worden de hozirontale stukken.
    • Je hebt nog een stukje van 20 cm over. Snij dit in 2 gelijke delen (ongeveer 10 cm), dit wordt het verbindingstuk tussen het T-stuk en het Y-stuk.
  • Uit de tweede buis:
    • 2 stukken van 65 cm; dit worden de zijkanten (vertikaal) van het bovenste frame
    • 2 stukken van 82.25 cm; dit worden de zijkanten van het onderste frame, vooraan.
  • Uit de derde buis:
    • 2 stukken van 140 cm; dit vormen de steunen naar achteren. Doordat deze stukken iets korter zijn zal het geheel iets naar achter leunen zodat het geheel stabiel blijft staan.
    • Op die manier kan je er de rol papier aan hangen.. die is vrij zwaar en stabiliseert het geheel.

Opbouwen

  • Onderste frame
    • Zet op 1 stuk van 70 cm twee "ellebogen"
    • Zet op 1 stuk van 70 cm twee T-stukken.
    • Verbind deze met de stukken van 82.25 cm
    • Je hebt nu het onderste frame met bovenaan 2 openingen in de T-stukken om verder op te bouwen. Plaats in deze openingen de stukjes van ongeveer 10 cm.
    • Zet op deze verbindingstukjes de Y-stukken, laat één van de takken van de Y in een hoek van 45 graden naar onder wijzen.
  • Bovenste frame
    • Zet op 1 stuk van 70 cm twee "ellebogen"
    • Zet de stukken van 65 cm op de Y-stukken van het onderste frame
    • Plaats het horizontale stuk van 70 cm waar al 2 ellebogen op aangebracht zijn bovenaan op de stukken van 65 cm.
    • Je hebt nu heel het voorste gedeelte.
  • Achtersteun.
    • Zet op 1 stuk van 70 cm twee "ellebogen". Dit wordt de onderste balk van de achtersteun.
    • Verbind deze met de Y stukken.
  • Verzekering tegen open plooien
    • Om te zorgen dat de achtersteun niet kan afbreken of te ver naar achteren kan schuiven, plaats 4 buisklemmen op beide onderste stukken en verbind deze met een touw. (een touw tussen 1 klem op het voorste deel en 1 klem op het achterste deel; 2 touwen in totaal).
    • De opstelling is klaar.

Uitvoeren van de test

  • Zet het frame op 2 meter van een doel, ga zelf 2 meter voor het frame staan.
  • Hou je boog op schouderhoogte
  • Schiet een aantal pijlen door het papier, varieer de positie zodat je duidelijk de verschillende posities kan zien.
  • Let goed op je los, want een slechte los geeft een erg vertekend beeld (paper tunen kan op die manier gebruikt worden om de los te oefenen!).
  • Schiet met verschillende pijlen zodat je zeker het verschil in materiaal kan zien.
  • Varieer het gewicht van de punt.

Interpretatie van het patroon

  • Hieronder is een afbeelding van een typisch paper tuning patroon.
  • De pijlen bovenaan geven aan hoe de pijl door het papier gegaan is.
  • Van links naar rechts
    • Te stijf, nokpunt te hoog... de punt zit links, de veren zitten rechts en hoog....duidelijk een te stijve (dynamisch!) spine voor de boog (hier een 45# Dorado, 30" treklengte (55# op de vingers).
    • Goede dynamische spine, nokpunt te hoog (Wanneer deze pijlen geschoten worden met een 125 grain punt worden ze duidelijk te stijf)
    • Te slap, nokpunt te hoog... deze pijlen zijn 32" lang... door ze in te korten zal de dynamische spine van de pijl stijver worden...
    • Te slap, nokpunt te hoog... deze pijlen zijn 32" lang, komen uit een andere set als de vorige, nokpunt iets lager genomen... identiek patroon... De oplossing hier is om 1) de Goldtip pijlen in te korten en 2) het nokpunt nog iets lager te plaatsen.
  • Voor een volledige interpretatie van het tuning patroon verwijs ik naar de File:Easton Tuning guide rev5 2000.pdf"
  • Wanneer het niet duidelijk is waar de veren en waar de punt door het papier gegaan is, doe dan een klein beetje knalrode lippenstift aan de punt van de pijl.. op de plaats waar die er door gaat zal die een duidelijke markering achter laten.
    • Wanneer je steeds als beeld krijgt dat het nokpunt te hoog is, zou het heel goed kunnen dat je eigenlijk te laag zit met je nokpunt en dat je een "clearance"-probleem hebt, namelijk dat je pijl tegen je pijlenlegger/arrow shelve botst.

Door middel van Paper tuning de optimale spine bepalen

  • Maak een set pijlen, om de 1# gespined. Bij sommige vriendelijke handelaars kan je ze zo kopen, bij andere kan je best per reeks 36 schachten kopen, spinen en er om de pond (#) een schacht uit selecteren.
  • Schiet vanop 2 meter afstand door het papier.
  • Hieronder het patroon met bijhorende ponden. De gebruikte boog is een Hoyt Dorado, 45#, 53# @ 29.5", pijlen 30", 125 grains punten, 5" veren, 15 strands Dynaflight 97 pees.
  • Paper tuning Paper tuning
  • Uit het patroon is duidelijk op te maken dat de pijlen tot en met 68# te slap zijn voor deze setup.
    • Ideaal worden schachten verder gemaakt van een hogere (stijvere) spine zodat ook duidelijk wordt vanaf welk pondage de pijlen duidelijk te stijf worden zodat "safe range" gekend is. Dit is meestal een window van +/- 2#. Binnen deze range kan je dan schachten selecteren die qua gewicht zo goed mogelijk bij elkaar passen.
  • Een tweede voorbeeld...
    • 30# Kodiak Hunter
    • Spine set, 5/16 ceder, 100 grain punt, 28" schachten.
    • paper tuning met 5/16 schachten
    • Besluit... 44# en 43# zijn perfect... 45#, 42#, 41# zouden eventueel ook nog kunnen maar zijn minder geschikt...
    • Opmerking: wanneer de schachten echt veel te slap worden, krijg je een heel slecht patroon, soms scheuren in de vorm van een grote "S" of "Z" in het papier...
  • Omdat het paper tunen ook erg gevoelig is aan los fouten, is het belangrijk dat het experiment meerdere malen herhaald wordt totdat een consistent en reproduceerbaar resultaat bekomen wordt. Hieronder de bevestiging van de tuning.
    • paper tuning met 5/16 schachten, bevestiging
    • Van links naar rechts: eerste lijn: 45#,44#,44#,43#,42#,41#, tweede lijn: 38#,38#,38#,36#

Verschillende pijlen geven een verschillend beeld bij paper tunen

  • Het is belangrijk om tijdens het paper tunen verschillende pijlen te gebruiken en ze individueel te nummeren en te volgen. Verschillen in pijlen (veren, punt, alignatie) kunnen een verschil geven in het paper tuning beeld.
    • Paper tuning kan je best met verschillende pijlen doen. Mogelijk is in de tweede reeks (onderaan) pijl 3 en 7 gewisseld.
    • De techniek van de schutter dient ook perfect te zijn. Een slechte los, of torque tijdens het schot zal een sterk vertekend beeld geven, dit zowel voor traditionele bogen als voor compound bogen.