Paper tunen: Difference between revisions

From Pijl en Boog
Jump to navigationJump to search
(10 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 3: Line 3:
=== Benodigdheden ===
=== Benodigdheden ===
* 4 PVC buizen, 32 mm diameter, 3 meter lang. Totaal 12 meter buis.
* 4 PVC buizen, 32 mm diameter, 3 meter lang. Totaal 12 meter buis.
* 6 PVC "ellebogen" (bocht van 45°), 32 mm diameter
* 6 PVC "ellebogen" (bocht van 90°), 32 mm diameter
* 2 T-stukken, 32 mm diameter
* 2 T-stukken, 32 mm diameter
* 2 Y-stukken (asymmetrisch), 32 mm diameter. (1 deel loopt door, 1 deel maakt een hoek van 45°)
* 2 Y-stukken (asymmetrisch), 32 mm diameter. (1 deel loopt door, 1 deel maakt een hoek van 45°)
Line 11: Line 11:
* 2 metalen haken (diameter > 32 mm)
* 2 metalen haken (diameter > 32 mm)
* Touw
* Touw
=== Afmetingen ===
=== Afmetingen ===
* Het centrum van een standaard doel is 130 cm hoog. Dit neem je als referentie. Dus ideaal zorgen we ervoor dat het centrum van het tuning frame ook samenvalt met dit punt.
* Het centrum van een standaard doel is 130 cm hoog. Dit neem je als referentie. Dus ideaal zorgen we ervoor dat het centrum van het tuning frame ook samenvalt met dit punt.
Line 32: Line 33:
== Interpretatie van het patroon ==
== Interpretatie van het patroon ==
* Hieronder is een afbeelding van een typisch paper tuning patroon.
* Hieronder is een afbeelding van een typisch paper tuning patroon.
[[File:Papertuning.png|center|800px]]
[[File:Papertuning.png|center|500px]]
* De pijlen bovenaan geven aan hoe de pijl door het papier gegaan is.
* De pijlen bovenaan geven aan hoe de pijl door het papier gegaan is.
* Van links naar rechts
* Van links naar rechts
Line 41: Line 42:
* Voor een volledige interpretatie van het tuning patroon verwijs ik naar de [[File:Easton Tuning guide rev5 2000.pdf|Easton arrow and bow tuning guide.]]"
* Voor een volledige interpretatie van het tuning patroon verwijs ik naar de [[File:Easton Tuning guide rev5 2000.pdf|Easton arrow and bow tuning guide.]]"
* Wanneer het niet duidelijk is waar de veren en waar de punt door het papier gegaan is, doe dan een klein beetje knalrode lippenstift aan de punt van de pijl.. op de plaats waar die er door gaat zal die een duidelijke markering achter laten.
* Wanneer het niet duidelijk is waar de veren en waar de punt door het papier gegaan is, doe dan een klein beetje knalrode lippenstift aan de punt van de pijl.. op de plaats waar die er door gaat zal die een duidelijke markering achter laten.
** Wanneer je steeds als beeld krijgt dat het nokpunt te hoog is, zou het heel goed kunnen dat je eigenlijk te laag zit met je nokpunt en dat je een "clearance"-probleem hebt, namelijk dat je pijl tegen je pijlenlegger/arrow shelve botst.
= Door middel van Paper tuning de optimale spine bepalen =
* Maak een set pijlen, om de 1# gespined. Bij sommige vriendelijke handelaars kan je ze zo kopen, bij andere kan je best per reeks 36 schachten kopen, spinen en er om de pond (#) een schacht uit selecteren.
* Schiet vanop 2 meter afstand door het papier.
* Hieronder het patroon met bijhorende ponden. De gebruikte boog is een Hoyt Dorado, 45#, 53# @ 29.5", pijlen 30", 125 grains punten, 5" veren, 15 strands Dynaflight 97 pees.
*[[File:Paper tuning reeks clean.png|border|600px|Paper tuning]] [[File:Paper tuning reeks.png|border|600px|Paper tuning]]
* Uit het patroon is duidelijk op te maken dat de pijlen tot en met 68# te slap zijn voor deze setup.
** Ideaal worden schachten verder gemaakt van een hogere (stijvere) spine zodat ook duidelijk wordt vanaf welk pondage de pijlen duidelijk te stijf worden zodat "safe range" gekend is. Dit is meestal een window van +/- 2#. Binnen deze range kan je dan schachten selecteren die qua gewicht zo goed mogelijk bij elkaar passen.
* Een tweede voorbeeld...
** 30# Kodiak Hunter
** Spine set, 5/16 ceder, 100 grain punt, 28" schachten.
** [[File:Paper tuning 45 30.png|border|800px|paper tuning met 5/16 schachten]]
** Besluit... 44# en 43# zijn perfect... 45#, 42#, 41# zouden eventueel ook nog kunnen maar zijn minder geschikt...
** Opmerking: wanneer de schachten echt veel te slap worden, krijg je een heel slecht patroon, soms scheuren in de vorm van een grote "S" of "Z" in het papier...
* Omdat het paper tunen ook erg gevoelig is aan los fouten, is het belangrijk dat het experiment meerdere malen herhaald wordt totdat een consistent en reproduceerbaar resultaat bekomen wordt. Hieronder de bevestiging van de tuning.
** [[File:Paper tuning bevestiging 45 36.png|border|800px|paper tuning met 5/16 schachten, bevestiging]]
** Van links naar rechts: eerste lijn: 45#,44#,44#,43#,42#,41#, tweede lijn: 38#,38#,38#,36#
= Verschillende pijlen geven een verschillend beeld bij paper tunen =
* Het is belangrijk om tijdens het paper tunen verschillende pijlen te gebruiken en ze individueel te nummeren en te volgen. Verschillen in pijlen (veren, punt, alignatie) kunnen een verschil geven in het paper tuning beeld.
** [[File:Paper tuning different arrows 20190914 171748.jpg|border|800px|Paper tuning kan je best met verschillende pijlen doen.]]
* De techniek van de schutter dient ook perfect te zijn. Een slechte los, of torque tijdens het schot zal een sterk vertekend beeld geven, dit zowel voor traditionele bogen als voor compound bogen.

Revision as of 07:24, 16 September 2019

Paper tuning

Bouwen van een paper tuning frame

Benodigdheden

  • 4 PVC buizen, 32 mm diameter, 3 meter lang. Totaal 12 meter buis.
  • 6 PVC "ellebogen" (bocht van 90°), 32 mm diameter
  • 2 T-stukken, 32 mm diameter
  • 2 Y-stukken (asymmetrisch), 32 mm diameter. (1 deel loopt door, 1 deel maakt een hoek van 45°)
  • 6-8 PVC klemmetjes om het papier op de PVC buis te klemmen. De klemmen die bij dit soort buizen voorzien zijn om de buis aan een muur te bevestigen is ideaal.
  • 1 rol papier, 60 cm breed, bruin kaftpapier is ideaal.
  • 1 metalen staaf, diameter 1 cm om papieren rol te dragen.
  • 2 metalen haken (diameter > 32 mm)
  • Touw

Afmetingen

  • Het centrum van een standaard doel is 130 cm hoog. Dit neem je als referentie. Dus ideaal zorgen we ervoor dat het centrum van het tuning frame ook samenvalt met dit punt.
  • Het frame moet minstens 60 cm x 60 cm zijn, dus zorgen we ervoor dat we op de horizontale stukken 65cm ruimte hebben. Ons papier (zie verder) is ook 60 cm breed.
    • Omdat er aan beide kanten van de ellebogen etc. er 2.5 cm in de buis verloren gaat, moet je voor die stukken dus 5 cm extra rekenen: 70 cm dus.
    • 4 stukken van 70 cm. Dit worden de horizontale stukken.
  • Voor de hoogte is ook 60 cm voldoende. 5 cm boven als margen, 5 cm onder, 2x de 2.5 cm die in de connectiestukken verdwijnen dus is 75 cm... de connectie stukken Y en T geven extra 14 cm ruimte dus als we er 10 cm aftrekken zitten we safe: 65 cm
    • 2 stukken van 65 cm voor de zijkanten van het fame. (bij mijn eerste model waren die 85 cm, hetgeen het frame te groot maakt..)
  • De onderste stukken (O) waren initeel 108 cm... die mogen ook een stuk korter. Waarschijnlijk 80 cm... pas deze hoogte aan aan de onderkant van je doel.
  • De onderste latten (L) die plat op de grond komen maak je even lang als de onderste stukken van het frame.. hier dus ook 80 cm.
  • De achterste steunen (H)(schuine zijde) kan je berekenen door
    • In dit geval is dat
    • Je kan ervoor zorgen dat het frame iets naar achteren kantelt door de schuine zijde iets korter te maken, op die manier kan je er de rol papier aan hangen.. die is vrij zwaar en stabiliseert het geheel.

Uitvoeren van de test

  • Zet het frame op 2 meter van een doel, ga zelf 2 meter voor het frame staan.
  • Hou je boog op schouderhoogte
  • Schiet een aantal pijlen door het papier, varieer de positie zodat je duidelijk de verschillende posities kan zien.
  • Let goed op je los, want een slechte los geeft een erg vertekend beeld (paper tunen kan op die manier gebruikt worden om de los te oefenen!).
  • Schiet met verschillende pijlen zodat je zeker het verschil in materiaal kan zien.
  • Varieer het gewicht van de punt.

Interpretatie van het patroon

  • Hieronder is een afbeelding van een typisch paper tuning patroon.
  • De pijlen bovenaan geven aan hoe de pijl door het papier gegaan is.
  • Van links naar rechts
    • Te stijf, nokpunt te hoog... de punt zit links, de veren zitten rechts en hoog....duidelijk een te stijve (dynamisch!) spine voor de boog (hier een 45# Dorado, 30" treklengte (55# op de vingers).
    • Goede dynamische spine, nokpunt te hoog (Wanneer deze pijlen geschoten worden met een 125 grain punt worden ze duidelijk te stijf)
    • Te slap, nokpunt te hoog... deze pijlen zijn 32" lang... door ze in te korten zal de dynamische spine van de pijl stijver worden...
    • Te slap, nokpunt te hoog... deze pijlen zijn 32" lang, komen uit een andere set als de vorige, nokpunt iets lager genomen... identiek patroon... De oplossing hier is om 1) de Goldtip pijlen in te korten en 2) het nokpunt nog iets lager te plaatsen.
  • Voor een volledige interpretatie van het tuning patroon verwijs ik naar de File:Easton Tuning guide rev5 2000.pdf"
  • Wanneer het niet duidelijk is waar de veren en waar de punt door het papier gegaan is, doe dan een klein beetje knalrode lippenstift aan de punt van de pijl.. op de plaats waar die er door gaat zal die een duidelijke markering achter laten.
    • Wanneer je steeds als beeld krijgt dat het nokpunt te hoog is, zou het heel goed kunnen dat je eigenlijk te laag zit met je nokpunt en dat je een "clearance"-probleem hebt, namelijk dat je pijl tegen je pijlenlegger/arrow shelve botst.

Door middel van Paper tuning de optimale spine bepalen

  • Maak een set pijlen, om de 1# gespined. Bij sommige vriendelijke handelaars kan je ze zo kopen, bij andere kan je best per reeks 36 schachten kopen, spinen en er om de pond (#) een schacht uit selecteren.
  • Schiet vanop 2 meter afstand door het papier.
  • Hieronder het patroon met bijhorende ponden. De gebruikte boog is een Hoyt Dorado, 45#, 53# @ 29.5", pijlen 30", 125 grains punten, 5" veren, 15 strands Dynaflight 97 pees.
  • Paper tuning Paper tuning
  • Uit het patroon is duidelijk op te maken dat de pijlen tot en met 68# te slap zijn voor deze setup.
    • Ideaal worden schachten verder gemaakt van een hogere (stijvere) spine zodat ook duidelijk wordt vanaf welk pondage de pijlen duidelijk te stijf worden zodat "safe range" gekend is. Dit is meestal een window van +/- 2#. Binnen deze range kan je dan schachten selecteren die qua gewicht zo goed mogelijk bij elkaar passen.
  • Een tweede voorbeeld...
    • 30# Kodiak Hunter
    • Spine set, 5/16 ceder, 100 grain punt, 28" schachten.
    • paper tuning met 5/16 schachten
    • Besluit... 44# en 43# zijn perfect... 45#, 42#, 41# zouden eventueel ook nog kunnen maar zijn minder geschikt...
    • Opmerking: wanneer de schachten echt veel te slap worden, krijg je een heel slecht patroon, soms scheuren in de vorm van een grote "S" of "Z" in het papier...
  • Omdat het paper tunen ook erg gevoelig is aan los fouten, is het belangrijk dat het experiment meerdere malen herhaald wordt totdat een consistent en reproduceerbaar resultaat bekomen wordt. Hieronder de bevestiging van de tuning.
    • paper tuning met 5/16 schachten, bevestiging
    • Van links naar rechts: eerste lijn: 45#,44#,44#,43#,42#,41#, tweede lijn: 38#,38#,38#,36#

Verschillende pijlen geven een verschillend beeld bij paper tunen

  • Het is belangrijk om tijdens het paper tunen verschillende pijlen te gebruiken en ze individueel te nummeren en te volgen. Verschillen in pijlen (veren, punt, alignatie) kunnen een verschil geven in het paper tuning beeld.
    • Paper tuning kan je best met verschillende pijlen doen.
  • De techniek van de schutter dient ook perfect te zijn. Een slechte los, of torque tijdens het schot zal een sterk vertekend beeld geven, dit zowel voor traditionele bogen als voor compound bogen.