Berekenen van de efficientie van een boog via de kinetische energie van de pijl en de opgeslagen energie in de boog: Difference between revisions
From Pijl en Boog
Jump to navigationJump to search
No edit summary |
|||
Line 28: | Line 28: | ||
E_{kin} = \frac{1}{2}m.v^2 | E_{kin} = \frac{1}{2}m.v^2 | ||
</math> | </math> | ||
** m is de massa van de pijl, uitgedrukt in Kg | |||
** v is de snelheid van de pijl, uitgedrukt in m/s | |||
* De kinetische energie wordt uitgedrukt in J. | * De kinetische energie wordt uitgedrukt in J. | ||
* Dus voor de pijl uit bovenstaande tabel met een massa van 32.53 gram (0.03253 Kg) geschoten met een snelheid van 84.7344 m/s uit een boog afgesteld op 64# wordt dit: | * Dus voor de pijl uit bovenstaande tabel met een massa van 32.53 gram (0.03253 Kg) geschoten met een snelheid van 84.7344 m/s uit een boog afgesteld op 64# wordt dit: |
Revision as of 13:37, 12 May 2013
Berekenen van de efficiëntie van een boog via de kinetische energie van de pijl en de opgeslagen energie in de boog
Opstelling
- Boog: Bowtech Experience 64# (60# - 70#)
- Pijlen: Carbon Express Piledrive 350
- Snelheidsmeter
Stap 1: meten van de snelheid van de pijl: bepalen van de kinetische energie
- Meten van de snelheid.
Type | Gewicht (grains) | Gwicht (grams) | Snelheid (fps) | Boog gewicht | Energie (J) | Snelheid (m/s) | Massa (Kg) |
Carbon express PileDrive Hunter 350 | 502 | 32.53 | 288 | 70# | 125.3340197 | 87.7824 | 0.03253 |
Carbon express PileDrive Hunter 350 with Firenock S3 | 517 | 33.51 | 282 | 70# | 123.7862978 | 85.9536 | 0.03351 |
Carbon express PileDrive Hunter 350 | 502 | 32.53 | 278 | 64# | 116.7813751 | 84.7344 | 0.03253 |
- Aan de hand van de snelheid kan de kinerische energie berekend worden via de formule
- m is de massa van de pijl, uitgedrukt in Kg
- v is de snelheid van de pijl, uitgedrukt in m/s
- De kinetische energie wordt uitgedrukt in J.
- Dus voor de pijl uit bovenstaande tabel met een massa van 32.53 gram (0.03253 Kg) geschoten met een snelheid van 84.7344 m/s uit een boog afgesteld op 64# wordt dit: