Carbon en Aluminium pijlen maken
Carbon pijlen maken
Deze pagina is nog in opbouw.
Inleiding
Over het algemeen is het maken van carbon of aluminium pijlen veel gemakkelijker dan het maken van houten pijlen omdat ipv het uitzoeken van de juiste spine van de schacht, je bij carbon of aluminium steeds de juiste spine koopt. Dit deel handelt over het correct monteren van de pijl.
Materiaal
Elke fabrikant gebruikt een ander materiaal voor de carbon van de schachten en raden meestal ook een andere lijm aan om te gebruiken. Lees daarom zeker de gebruiksaanwijzing bij de carbon pijlen. Courante lijmen zijn:
- zachte smeltlijm: deze lijm smelt bij een lagere temperatuur dan de klassieke hars. Carbon verdraagt namelijk geen hoge temperaturen.
- 2 componentenlijm: hier is het belangrijk om het juiste type van de fabrikant te gebruiken. De langzaam uithardende lijm (24 uur) is de beste.
- Flexibele superlijm zoals bv "Loctite Super Glue Flex Control"
Nokken aanbrengen
Nokken komen in verschillende formaten..hier in het voorbeeld is het de "EASTON Super Nock". Er wordt meestal een hulpmiddel mee verkocht waarmee je de nokken goed kan aligneren t.o.v. de index veer. Het hulpmiddel past net over de nock.
De nock is op het gedeelte dat in de schacht gaat voorzien van een aantal oneffenheden... die zorgen er voor dat nok erg goed vast zit in de schacht... echter, wanneer je nadien de nok verdraaid of er terug uit haalt, zal die de volgende keren niet meer goed vast zitten.
Zorg er voor dat de nock steeds goed aansluit op de schacht.
Schachten op lengte zagen
Meet de lengte van de schachten zorgvuldig af. Een handige manier is om een dunnen nagel in een plank te slagen en de nok daar tegen te zetten.. als de nagel dun genoeg is past de nok er mooi rond en is het heel gemakkelijk om de juiste lengte af te meten. Markeer de lengte over heel de omtrek van de pijl.
Carbon is niet onschuldig... draag bij het zagen van carbon steeds een goed stofmasker en werk bij voorkeur buiten waar de wind het stof van je wegblaast... Plaats eventueel een ventilator zodat het stof niet naar jou komt. Een Dremel is een goed gereedschap om carbon pijlen in te korten. Gewone zagen, of buizensnijders die je rond een buis moet draaien zijn niet goed. Leg de schachten goed stevig en plat neer. Zorg er voor dat de dremel niet kan wegschieten wanneer je door de buis zaagt..het vraagt wat handigheid maar het resultaat is erg goed.
Na het zagen plaats de schachten vertikaal op een P600 schuurpapiertje om het oppervlak perfect recht te maken. Dit is nodig opdat de inserts goed zouden aansluiten tegen de schacht. Bekijk het schacht voor en tijdens het schuren en bepaal waar er nog wat afgevlakt dient te worden. Hou de schacht steeds perfect vertikaal tijdens het schuren. Wees voorzichtig met het stof dat gemaakt wordt en vermijd alle contact hiermee.
Schachten zorgvuldig proper maken
Maak met een oorstaafje gedoopt in aceton de binnenkant van de schachten volledig proper. Dit is erg belangrijk.. zorg dat er geen stof noch vet achterblijft in de schacht. Breng wat aceton aan op het oorstaafje en ga goed diep met het oorstaafje en maak zowel een draaiende beweging met de schacht als met het oorstaafje.. Maak elke schacht 3x zuiver en gebruik telkens een nieuwe kant van een oorstaafje.
Je zal versteld staan hoeveel vuil er uit komt.
Blijf dit proces herhalen tot de wattenstaafjes perfect proper blijven. Laat de schachten uitdrogen indien nodig.
Inserts ontvetten
Ook de inserts dienen goed ontvet te worden. Dit is belangrijk opdat de lijm goed zou kunnen hechten.
Inserts en punten aanbrengen
Schachten ontvetten
Voor het aanbrengen van de veren dien je de schacht goed te ontvetten. Je kan dit doen met een solvent zoals Aceton, methanol, ether, isopropyl alcohol of MEK (MethylEthylKeton). Belangrijk is dat je vooraf nakijkt of het product de schacht niet aantast. Je kan best met het solvent niet tegen de nok komen omdat die er meestal door opgelost worden. Gebruik geen ontsmettingsalcohol omdat die soms olie bevat. Ook dissolvant voor de nagels is niet goed, dat is aceton met olie... Breng een voldoende hoeveelheid solvent (bv Acetone) aan en wrijf goed over het deel van de schacht waar je de veren gaat kleven.